tisdag 6 januari 2009

Oasis, Up In The Sky

Oasis, ett brittiskt rockband som bland annat blivit influerade av The Beatles och The Who. Deras kändaste låt (också deras mest sålda singel) skulle jag säga är ”Wonderwall”. Låten kom med på albumet ”(What´s the Story) Morning Glory?” också, vilket är deras mest sålda album. I albumet finns också låtar som mycket väl kan kännas igen utav er, kanske ”Don´t Look Back In Anger” och ”Champagne Supernova” låter bekant? Om inte, lyssna på dem!

Oasis startades 1991 i Manchester, England av Liam Gallagher (vokalist), Paul Arthurs (gitarrist), Paul McGuigan (bass) och Tony McCarroll (trummor) och senare gick Liam Gallaghers brorsa med i bandet, Noel Gallagher (gitarr- och vokalist). Till en början hette bandet ”The Rain”, men bara en kort stund föreslog Liam Gallagher ”Oasis” istället, och det blev det.

Med tanke på att jag är ett otroligt stort The Who fan kan man se roliga likheter mellan banden. Först och främst är det välkänt att bandet är influerade av The Who, vilket man till exempel kan läsa om i deras låttexter. En annan är att under 2004 till 2008 hade de Zak Starkey som trummis, och som nu är trummis i The Who. Sedan om man ska fortsätta är det också välkänt att Oasis har influenser ifrån The Beatles, varav Zak Starkey är son till Richard Starkey (mest känd under namnet Ringo Starr), som var trummis i The Beatles.

Om vi går tillbaka till att jämföra Oasis med The Who skulle jag säga att båda har ett rätt trasigt sound. Det är svårt att förklara, men i en dokumentär om The Who är Liam Gallagher med och pratar om dem. Där spelar han en bit av deras kändaste låt, My Generation, och i samma klipp visar han vad jag menar med ”ett trasigt sound”.  Vad han gör är att ta ett helt vanligt ackord, spelar upp det och sedan visar han vad The Who skulle göra med det ackordet. Då ändrar han bara pytte lite, och själva tonen är likadan, bara att det låter trasigt. Det är svårt att beskriva, och att jag inte är insatt i facktermerna gör det inte lättare.

Angående låtvalet är det ”Up In The Sky”, och den finns med på deras första album ”Definitely Maybe”. Har inte mycket att säga om låten, inget speciellt med den förutom att jag gillar den, vilket jag gör med alla av Oasis låtar. ;)

Vid sidan om kan jag också säga att Oasis släppte ett album i November (!), ”Dig Out Your Soul”, och det var otroligt bra! Inte lika fint som deras tidigare verk, men fortfarande otroligt jäkla bra! Det är lite hårdare och tuffare, men inget fel med det.


Länk till låten
http://www.youtube.com/watch?v=t6E_09Wc8q4



//Ralph

Inga kommentarer: